Hyper Control; een serious game over diabetes type 1

© {je_article_foto-credit}

{je_article_foto-bijschrift}

Diversen

20 dec 2022 –

‘We hebben Hyper Control ontwikkeld omdat gaming een effectieve manier van leren voor jongeren is. Bijna iedere jongere gamet tegenwoordig, dus het is enorm motiverend voor hen. Gaming als leermiddel dwingt je om actief bezig te zijn met de stof. Er is dus geen passieve kennisoverdracht. Als je immers niet écht bezig bent met de inhoud van de game, dan kom je niet verder’, aldus Tim Micklinghoff.

Tim Micklinghoff is met zijn serious game ‘Hyper Control’ een van de winnaars van het Beste Diabetesidee 2021, een initiatief van het Diabetes Fonds. Tim heeft zelf diabetes type 1 en werkt bij Raccoon Serious Games, een bedrijf dat games ontwikkelt. Voor de ontwikkeling van Hyper Control werkte Tim onder meer samen met het Reinier de Graaf en Albert Schweitzer Ziekenhuis. Voor DiabetesPro beantwoordde hij zes vragen. 

Voor wie is Hyper Control ontwikkeld en waarom?
Hyper Control is ontwikkeld voor jongeren in de bovenbouw (groep 7 en 8) van het basisonderwijs. Maar de game is uiteraard ook door jongere en (veel) oudere mensen te spelen. Hyper Control is ontwikkeld omdat er nog geen serious game of digitale escaperoom was die specifiek over diabetes en de bewustwording hierover ging. In het verleden waren er wel initiatieven om serious games te ontwikkelen, maar omdat die de hele educatie rondom diabetes behandelden, waren die te groots, meeslepend en serieus en nooit echt ‘leuk’ om te spelen. Met Hyper Control wilden we het onderwerp op een serieuze manier behandelen, maar ook voornamelijk een leuke en speelbare game presenteren. Daarnaast kwam vanuit de poli’s de vraag om diabetes op een vernieuwende manier bespreekbaar te maken. Serious gaming leent zich hier perfect voor.

De website hypercontrol.nl is vrij toegankelijk. Iedereen kan zonder addertjes onder het gras de game spelen!

Waar kan het spel gespeeld worden en wat heb je ervoor nodig?
Het spel kan overal gespeeld worden, als je maar een laptop of tablet met internet hebt. Hyper Control speel je in duo’s. Je moet dus samenwerken met iemand anders om verder te komen. Ieder afzonderlijk lid van het duo ziet wat anders op het scherm, dus je hebt elkaar echt nodig om te winnen! Dit samenwerkingselement werd als zeer motiverend ervaren door de jongeren zelf. Een bijkomend voordeel is dat dit de jongeren echt dwingt om met elkaar te overleggen over diabetes. Op de site kun je eenvoudig zelf een groep aanmaken. Je kunt je eigen klas of sportteam opdelen in duo’s en daarna een afgeschermde competitie opzetten. De tijd staat ingesteld op maximaal 45 minuten om de game te voltooien.

Wat maken de mensen / kinderen mee die het spel spelen?
In de game kruipen de spelers in de huid van Horace Hyper. Horace heeft diabetes type 1. Vandaag gaat hij op schoolreis naar een pretpark. Spannend! Aan de spelers de opdracht om deze dag soepel te laten verlopen en hem zo min mogelijk last te laten hebben van zijn diabetes. De spelers moeten onder meer opletten op de spanning van de dag zelf, de rondgedeelde snoepjes in de bus en de diabetesspullen die Horace moet meenemen. En uiteraard kan er op zo’n dag altijd een hypo of hyper voorkomen en Horace moet niet vergeten zijn insuline toe te dienen.

Hoe kunnen diabetesverpleegkundigen het onder de aandacht brengen bij kinderen met diabetes en hun ouders?
De website hypercontrol.nl is vrij toegankelijk. Mensen hoeven geen inloggegevens of e-mailadres achter te laten. Iedereen kan dus zonder addertjes onder het gras de game spelen! Diabetesverpleegkundigen kunnen jongeren en hun ouders direct naar deze site verwijzen. De DVN, Bas van de Goor Foundation en Zorgeloos met Diabetes naar School hebben meegedacht in de ontwikkeling van de game, dus via hun kanalen (spreekbeurtpakketten e.d.) wordt de game ook verspreid. Naast het Diabetes Fonds als hoofdsponsor zijn de leverancier Mediq en de fabrikanten Abbott, Air Liquide en Dexcom sponsoren van de game. Via deze partijen is de game ook te vinden.

Wat is de meerwaarde van het leren via serious games i.p.v. leren op de traditionele manier?
We hebben Hyper Control ontwikkeld omdat gaming een effectieve manier van leren voor jongeren is. Bijna iedere jongere gamet tegenwoordig, dus het is enorm motiverend voor hen. Gaming als leermiddel dwingt je om actief bezig te zijn met de stof. Er is dus geen passieve kennisoverdracht. Als je immers niet écht bezig bent met de inhoud van de game, dan kom je niet verder.

Komt er een Hyper Control 2?
Wat ons betreft is dit slechts de eerste game over Horace Hyper. Er zijn veel andere onderwerpen rondom diabetes waarmee we aan de slag kunnen. Ook willen we de game onder de aandacht brengen van PABO’s, zodat de docenten van de toekomst deze game standaard in hun lesprogramma op kunnen nemen.

Mensen kunnen een spel aanmaken op Hypercontrol.nl.

Vorig bericht

Stichting KinderDiabetes stelt zich voor

Volgend bericht

Wat is het effect van het regelmatig onderbreken van het zitten op de glucosehuishouding?