‘Van geprotocolleerde zorg naar vraaggestuurde zorg met CloudCare’

Diabetestechnologie

Eén platform waarop alle diabetesdata van mensen met diabetes type 1 worden geüpload en gescreend op de parameters Time in Range, geschat HbA1c, diepte van de hypo’s, hoogte van de hypers en standaarddeviatie. Met stoplichtwaarschuwingen zie je in één oogopslag bij welke mensen de diabetesregulatie uit de pas loopt en waar je wellicht actie moet ondernemen. Dit is de gedachte achter CloudCare in een notendop. Hoe werkt deze behandelmethode in de praktijk?

Op de foto v.l.n.r. leidinggevende verpleegkundig diabetesteam Sabine Paulussen, verpleegkundig specialist Angelique Hugens en diabetesverpleegkundige Jean-Gilles Ruyters van MUMC+

Om dit te onderzoeken ging ik in gesprek met kinderarts Per Winterdijk van Diabeter Deventer en met leidinggevende van het verpleegkundig diabetesteam Sabine Paulussen, diabetesverpleegkundige Jean-Gilles Ruyters en verpleegkundig specialist Angelique Hugens van het MUMC+. CloudCare is ontwikkeld door Diabeter en het MUMC+ is het eerste universitair medisch centrum in Nederland dat naast Diabeter ook gaat werken met CloudCare. 

Kunnen jullie in grote lijnen vertellen hoe jullie werken met CloudCare?
Per: ‘Van de mensen met diabetes die een met CloudCare compatible systeem gebruiken, worden de diabetesdata automatisch binnengehaald en gescreend door CloudCare. Wijken de parameters van iemand af, dan wordt dit zichtbaar op het dashboard. Een daarvoor getrainde diabetesverpleegkundige bekijkt deze gegevens dagelijks op gezette tijden en kan bepalen of, en zo ja welke actie gewenst is.’
Angelique: ‘Wij werken (ten tijde van het interview. red) sinds kort met CloudCare en zijn gestart met 25 patiënten.  Het is nog even zoeken, maar het systeem is heel duidelijk en overzichtelijk. We hebben een vast moment op de dag ingepland om de gegevens te bekijken. Aan de hand van het stoplichtsysteem zie je of patiënten afwijkende waarden hebben. Indien nodig nemen we contact op met mensen. We merken dat mensen deze proactieve benadering als prettig ervaren. Het geeft ze een veilig gevoel. Jean-Gilles vult aan: ‘CloudCare is een dashboard waar een eerste triage plaatsvindt. Aan de hand van de vooraf ingestelde streefwaarden volgt sowieso iedere vier weken een upload, maar vaker als de glucoseregulatie van de patiënt afwijkt van de ingestelde streefwaarden. Denk bijvoorbeeld aan toename van hypo’s of vermindering van TiR.’ 

Wat zijn de voordelen van werken met CloudCare?
Per: ‘Het analyseren en regelen van de bloedglucosewaarden vindt door CloudCare grotendeels buiten de spreekuren plaats. Hierdoor ontstaat er ruimte voor andere zaken tijdens het spreekuur en heb je meer tijd voor mensen die intensieve zorg nodig hebben. Daarbij komt dat mensen bij wie alles goed gaat, minder vaak naar het spreekuur hoeven te komen.’
Angelique: ‘Omdat veel mensen geneigd zijn om met hun vragen te wachten tot het volgende spreekuur, loop je vaak achter de feiten aan. Met CloudCare kunnen wij proactief contact opnemen met de patiënten indien de glucosestreefwaarden niet behaald zijn en kunnen we eerder wijzigingen adviseren.’

Kinderarts Diabeter Per Winterdijk: ‘Met CloudCare wordt digitale zorg onderdeel van de reguliere zorg’

De mensen die CloudCare gebruiken komen dus niet meer standaard vier keer per jaar naar het spreekuur. Hoe vaak zien jullie de mensen?
Per: ‘Dit verschilt per persoon en ook hebben we een ander beleid voor kinderen en volwassenen. Om voldoende zicht te houden op de mensen hebben we het jaarconsult zo ingericht dat daarin alle aspecten aan bod komen, zoals voetonderzoek, bloedonderzoek, spuitplaatsen, et cetera. Voor het jaarconsult vullen mensen enkele vragenlijsten in over onder meer kwaliteit van leven en hun stemming. Deze worden tijdens het consult, samen met de klinische data, besproken. Samen met de mensen bekijken we dan of we nog wat kunnen verbeteren, wat de wensen van de mensen zijn en wat wij als behandelteam graag willen. Daar stemmen we het jaarplan op af. Voor volwassenen met wie het goed gaat, streven we naar één jaarconsult. Bij kinderen vinden we dat onvoldoende. Je hebt dan ook te maken met het gezin. Bovendien zitten kinderen in de groei en is de educatie in elke leeftijdsfase anders. Bij kinderen met wie het goed gaat, zitten we nu op twee consulten per jaar, waarvan één uitgebreid jaarconsult.’

Wat is CloudCare?

CloudCare is een behandelmethode die behandelaars in staat stelt de diabetesdata van patiënten op afstand te volgen. CloudCare haalt de diabetesdata van een aantal geavanceerde diabetessystemen binnen en screent deze. Behandelaars kunnen streefwaarden van patiënten instellen en krijgen via CloudCare stoplichtwaarschuwingen als de instelling uit de pas loopt. CloudCare screent vijf parameters: TiR, geschat HbA1c, diepte en duur van de hypo’s (low blood glucose index), hoogte en duur van de hypers en standaarddeviatie. De data van de volgende systemen worden ten tijde van deze publicatie automatisch gesynchroniseerd met CloudCare: CareLink, LibreView en de data die is geüpload naar Glooko. CloudCare is ontwikkeld door kinderarts Henk Veeze, medeoprichter van Diabeter en momenteel Technology Innovation & International Expansion Director. Medtronic is de eigenaar van CloudCare. CloudCare is een CE gemarkeerd (digitaal) Medical Device Klasse IIa onder MDR.

 Waarom heeft het MUMC+ besloten te gaan werken met CloudCare?
‘Het aantal mensen met diabetes neemt toe en ook de complexiteit van de zorg’, zegt Sabine. ‘Dan is het belangrijk te zoeken naar een toekomstbestendige manier van werken, waarbij we de kwaliteit van zorg hoog willen houden, met gelijke formatie en beheersing van de kosten. Daarnaast willen we van geprotocolleerde zorg, waarin we mensen standaard drie of vier keer per jaar zien, naar vraaggestuurde zorg. Tijdens deze pilot willen wij onderzoeken of CloudCare een onderdeel kan uitmaken van ons regulier zorgproces. Dit sluit aan bij de huidige behoefte van de diabetespopulatie. Ze willen meer regie houden over hun eigen ziekteproces. We starten met een pilot van twee jaar, waarin we ook meedoen aan onderzoek. We gaan kijken naar de meerwaarde en de uitkomsten van CloudCare zowel op patiëntniveau als bij zorgprofessionals. Daarna besluiten we hoe we verder gaan.’ 

Wat hebben jullie bij het MUMC+ gedaan voordat jullie konden starten met CloudCare?
Sabine: ‘Voordat CloudCare geïmplementeerd kon worden zijn er stappen binnen het juridische vlak doorlopen, denk hierbij aan security– en privacyvraagstukken. Ook werd er een Service Level Agreement (SLA) en een ICT-contract tussen leverancier en afnemer opgesteld.’ Jean-Gilles: ‘Ons team met diabetesverpleegkundigen en verpleegkundig specialisten heeft een training gehad van een aantal dagdelen van Diabeter.’

CloudCare is een behandelmethode en geen digitaal platform. Waarom wordt dit zo genoemd?
Per: ‘CloudCare is een behandelmethode die vergoed wordt door zorgverzekeraars. Van oudsher verwachten zorgverzekeraars dat wij vier consulten per jaar ‘leveren’. Maar wat is een consult? Met CloudCare wordt digitale zorg onderdeel van de reguliere zorg. Momenteel loopt er nog een onderzoek naar de tevredenheid, de uitkomsten van de glucoseinstelling en de kosten van de zorg van CloudCare. Hieruit moet duidelijk worden of deze behandelmethode value based healthcare is. De resultaten worden binnenkort bekend, maar we weten al wel dat de tevredenheid van de mensen toeneemt en het aantal consulten afneemt.’

‘CloudCare is een behandelmethode die vergoed wordt door zorgverzekeraars’ 

Jullie gebruiken CloudCare nu voor mensen met een Time in Range boven de 70%. Waarom is dat?
Per: ‘Momenteel doen mensen mee in CloudCare als ze een TiR boven de 70% hebben. Hier hebben we de behandeling op afgestemd. Op het moment dat je mensen opneemt met een lagere TiR, krijg je andere vragen. Bij een TiR van 70% of hoger, wil je deze behouden of eventueel nog wat verbeteren. Maar stel iemand heeft een TiR van 50%, dan moet je daar je behandeldoel op afstellen. Hoe doe je dat, hoe screen je zo iemand, wanneer onderneem je actie en hoe intensief moet de screening dan zijn? Bij dit alles staat de veiligheid natuurlijk voorop. Afhankelijk van de onderzoeksresultaten besluiten we of we ook mensen met een lagere TiR gaan opnemen in CloudCare. Daar willen we uiteindelijk wel naartoe, maar daar moeten we de behandelmethode dan op aanpassen.’

Bij MUMC+ werken jullie pas kort met CloudCare. Als jullie nog een wensenlijstje mochten maken voor de doorontwikkeling van CloudCare, wat zou daar dan opstaan?
Diabetesteam MUMC+: ‘Voor het EPD werken wij nu nog met SAP maar dit jaar stappen we over naar EPIC. Het zou wenselijk zijn als CloudCare compatibel zou zijn met ons elektronisch patiëntendossier. Hierdoor kunnen we een enorme efficiencyslag maken, met behoud van kwaliteit, zodat zowel voor poliklinische als klinische patiënten alle gegevens continu inzichtelijk zijn. In de meest ideale situatie krijgen alle klinische patiënten dan toegang tot een continu glucosesensor, waardoor vingerprikken verleden tijd is en wij realtime de glucoseregulatie kunnen volgen.’ 

Wat is Glooko?

Glooko is een digitaal platform voor connected care. Mensen met diabetes kunnen via de Glooko-app hun diabetesdata delen met hun behandelaren. Glooko kan worden gekoppeld aan diverse diabeteshulpmiddelen en wearables om automatisch gegevens te synchroniseren. Vrijwel alle diabetesfirma’s zijn partner van Glooko. Van een aantal diabeteshulpmiddelen worden de data automatisch gesynchroniseerd met Glooko, de data van andere hulpmiddelen moeten mensen met diabetes nog handmatig uploaden naar Glooko.

Meer informatie over CloudCare?
Ga naar diabeter.com/cloudcare of stuur een mail naar Sander Last, Sr Market
Development Manager CloudCare, s.last@diabeter.nl

Vorig bericht

Is inhaalleerbare insuline de toekomst?

Volgend bericht

Een white label platform voor alle diabetesdata …